SICK-Science Prize

The prize is awarded annually by the Gisela and Erwin Sick Foundation for outstanding scientific achievements in the research areas of KCIST.

With the SICK Science Award, the Gisela and Erwin Sick Foundation annually honours outstanding scientific achievements in the form of final theses and doctorates of individual graduates and doctoral candidates that can be assigned to the research areas of the KIT Information Centre ∙ Systems ∙ Technologies (KCIST). Both basic and application-oriented work can be awarded.

The SICK Science Award is endowed with € 3,000 per call per year for the best final thesis and € 7,000 for the best doctorate. One prizewinner per category will be awarded.

Application procedure / criteria
The criterion for the SICK Science Prize is
  • an excellent final thesis or doctoral thesis, which has been evaluated with at least "very good" or "excellent", which is aimed at one of the research areas of KCIST and which was written at a KIT institution with reference to the mentioned research areas of KCIST
  • Eligible to participate are KIT graduates or doctoral candidates who have completed their final or doctoral thesis in one of the research foci of KCIST in the previous calendar year (for final theses, the submission date applies, for doctoral theses, the date of the oral examination).

Required documents

The following documents (in German or  English) must be submitted as a PDF file:

• Informal application with information on the candidate's name and contact details as well as title, date and final grade of the thesis
  • Tabular curriculum vitae
  • Explanatory letter of the candidate (1000 - 1500 characters including spaces):
    • Why is the work worthy of an award?
    • What is new in the work compared to the previous state? (only for doctoral theses)
  • ½ Page Letter of recommendation from the supervisor (possible in a separate e-mail)
  • Electronic version of the work in PDF format

Einreichungen werden ab dem 1. November 2019 akzeptiert.

The closing date for entries is 16 February 2020 (the poster for the SICK call for proposals 2020 of the Institute can be downlaoded here. All information (in English) can be found on the KCIST-Webseite).

Submission by e-mail: info∂kcist.kit.edu

Selection procedure

The prizewinner is selected by an expert jury consisting of members of the KCIST.

The prizes will be awarded at an event to be named by KCIST, possibly at the respective KIT faculty (a KIT centre is cross-faculty).

Bewerben Sie sich jetzt!

SICK-Wissenschaftspreis 2020

Peter Koepernik KCIST
Peter Koepernik
Lukas Rapp KCIST
Lukas Rapp
Andreas Kuhnle KCIST
Andreas Kuhnle

Der Wissenschaftspreis der Gisela und Erwin Sick-Stiftung 2019 konnte aufgrund der Corona-Pandemie nicht persönlich verliehen werden. Die Preisträger erhielten Ihre Auszeichnungen per Post, verbunden mit nicht minder herzlichen Glückwünschen.

Prämiert wurden in diesem Jahr die Arbeiten der folgenden Preisträger:

Den Preis für die beste Abschlussarbeit teilen sich in diesem Jahr zwei Preisträger, jeweils dotiert mit 1.500 EUR:

• Beste Bachelor-Thesis: Herr Benedikt Wagner
    Titel der Arbeit:  „Constructing Blind Signature Schemes“
  • Beste Master-Thesis, Herr Tobias Röddiger
    Titel der Arbeit: „Exploring the Wearability and Design of a Fully-Integrated Sleep Tracker”

Den Preis für die beste Dissertation, dotiert mit 7.000 EUR, ging an:

• Beste Dissertation, Herr Dr. Tobias Harter,
    Titel der Arbeit : „Wireless Terahertz Communications: Optoelectronic Devices and Signal Processing"

Die Gisela und Erwin Sick-Stiftung, das KIT-Zentrum Information ˑ Systeme ˑ Technologien (KCIST) und die KIT-Stiftung gratulieren den Preisträgern herzlich!

Die KIT-Stiftung sowie das KCIST danken der Gisela und Erwin Sick-Stiftung für dieses große Engagement zugunsten des herausragenden wissenschaftlichen Nachwuchses.

Die Pressemitteilung des KCIST finden  Sie unter: https://www.kcist.kit.edu/1026.php.

So bewerben Sie sich

Kriterien

Kriterium für die Vergabe des Wissenschaftspreises der Gisela und Erwin Sick Stiftung ist eine herausragende Abschlussarbeit oder Doktorarbeit, die mindestens mit „sehr gut“ oder „ausgezeichnet“ bewertet ist, die auf eines der Forschungsgebiete des KCIST zielt und die an einer KIT-Einrichtungen mit Bezug zu den genannten Forschungsgebieten des KCIST angefertigt wurde.

Teilnahmeberechtigt sind Absolventinnen und Absolventen bzw. Doktorandinnen und Doktoranden des KIT, die im vergangenen Kalenderjahr ihre Abschluss- oder Doktorarbeit in einem Forschungsschwerpunkt des KCIST fertiggestellt haben (für Abschlussarbeiten gilt das Abgabedatum, für Dissertationen das Datum der mündlichen Prüfung).

Erforderliche Unterlagen

Folgende Unterlagen (in Deutsch oder Englisch) sind als eine PDF-Datei einzureichen:

• Formloser Antrag mit Informationen zu Namen und Kontaktdaten der Kandidatin bzw. des Kandidaten sowie Titel, Datum und Endnote der Arbeit
  • Tabellarischer Lebenslauf der Bewerberin bzw. des Bewerbers
  • Begründungsschreiben (1000 – 1500 Zeichen inkl. Leerzeichen): Warum ist die Arbeit preiswürdig? Was ist neu in der Arbeit im Vergleich zum bisherigen Stand? (nur bei Promotionsarbeiten)
  • Empfehlungsschreiben (½ Seite ) der Betreuerin bzw. des Betreuers (in separater E-Mail möglich)
  • Elektronische Version der Arbeit im PDF-Format

Auswahlverfahren

Die Auswahl der Preisträger erfolgt jeweils durch eine Fachjury, bestehend aus Mitgliedern des KCIST.

Preisvergabe

Die Preisvergabe findet im Rahmen einer durch KCIST zu benennenden Veranstaltung statt, ggf. an der jeweiligen KIT-Fakultät (ein KIT-Zentrum ist fakultätsübergreifend). Aufgrund der Pandemielage kann aktuell keine persönliche Vergabe stattfinden.

SICK-Wissenschaftspreis 2019

Prämiert wurden in diesem Jahr die Arbeiten der folgenden Preisträger:

• Beste Bachelor-Thesis: Herr Benedikt Wagner
    Titel der Arbeit:  „Constructing Blind Signature Schemes“
  • Beste Master-Thesis, Herr Tobias Röddiger

Den Preis für die beste Dissertation, dotiert mit 7.000 EUR, ging an:

• Beste Dissertation, Herr Dr. Tobias Harter,

Herr Benedikt Wagner Privat
Herr Benedikt Wagner freute sich über seine Auszeichnung
Herr Dr. Tobias Harter Privat
Herr Dr. Tobias Harter freute sich über seine Auszeichnung

SICK-Wissenschaftspreis 2017 und 2018

The SICK Science Prize 2017 and 2018 was awarded during the festivities for "50 Years of Informatics" of KIT on 19 June 2019.

The following prizewinners and their work were awarded:

SICK-Science Prize 2017:

• Best thesis, endowed with 3.000 EUR: Mr Matthias Grundmann,
  • Title of the paper: "Analysis and Evaluation of Analysis Methods for Topology Inference in the Bitcoin Peer-to-Peer Network
  • Best dissertation, endowed with 7,000 EUR: Dr. rer. nat. Max Kramer,
  • Title of the paper: "Specification Languages for Preserving Consistency between Models of Different Languages

SICK-Sceince Prize 2018:

• Best final thesis, with 3.000 EUR: Mr Jonas Sauer
    Title of the work: "Faster Public Transit Routing with Unrestricted Walking
  • Best dissertation, endowed with 7,000 EUR: Mr. Dr. Florian Pfaff
    Title of the paper: "Multitarget Tracking Using Orientation Estimation for Optical Belt Sorting

The Gisela and Erwin Sick Foundation, the KIT Center Information ˑ Systems ˑ Technologies (KCIST), and the KIT Foundation cordially congratulate the prize winners!

The KIT Foundation and KCIST thank the Gisela and Erwin Sick Foundation for their great commitment.

The KCIST press release can be found at: http://www.kcist.kit.edu/sick-preis.php.

The press release with further information on the KIT's "50 Years of Infoarmtik" ceremony is available at: www.informatik.kit.edu.

In the picture: Mrs Renate Sick-Glaser (left), Chairwoman of the Foundation Board and daughter of the founding donors Gisela and Erwin Sick and Mr Wolfgang Bay (right), Managing Director of the Gisela and Erwin Sick Foundation, congratulated the prize winners Matthias Grundmann (second from left), Dr Florian Pfaff (third from left) and Jonas Sauer (third from right). Prof. Ralf Reussner (second from left), Vice Dean for Research of the KIT Faculty of Informatics, accepted the certificate of the award winner Dr. Max Kramer, who could not be present in person.